1993 kom jag, sju år gammal, från Bosnien till ett segregerat Landskrona. Mina valmöjligheter var inte så många och jag var i stor risk att hamna i de destruktiva kretsarna. Tack vare min far började jag spela basket och det blev starten på en stor personlig insikt. Jag såg hur idrotten blev räddningen för många ungdomar i mitt område. Jag startade Idrott utan gränser, IUG, med målet att ge barn och ungdomar möjligheten att forma sin framtid. I varje klass finns det barn som är osedda och känner sig utanför. Det påverkar dels deras självkänsla och självförtroende, men också deras möjlighet att nå kunskapsmålen i skolan, börja gymnasiet och se möjligheter inför framtiden. Genom idrotten kan vi få alla barn att bli sedda, bekräftade och vara med.
/Admir Lukacevic Grundare
Idrott Utan Gränser introducerar meningsfulla aktiviteter på idrottslektioner, raster, efter skolan och på lov
I skolan når vi ut till alla barn
Idrott Utan Gränser introducerar meningsfulla fritidsaktiviteter på idrottslektionen, på raster och på fritids efter skoldagens slut. På så sätt når vi ut till alla barn och gör så att de får möjlighet att prova på nya saker som inte är de mest uppenbara. Med vår närvaro tillgängliggör vi idrott som kidsen annars inte får tillgång till.
En länk mellan skola och föreningsliv
Många av barnen vi jobbar med har svårt att ta sig till idrottshallen eller aktiviteter efter skolan. Idrott Utan Gränser ordnar därför aktiviteter på kvällar, helger och lov i bostadsområden och gallerior så att barnen kan göra något meningsfullt istället för att sitta hemma eller busa runt.
Att bygga relationer mellan ledare och barn är kärnan i verksamheten
Idrott Utan Gränsers metod bygger på att se, berömma och bekräfta varje barn, så att de vågar delta aktivt, vågar misslyckas, vågar skapa sociala relationer och vågar säga nej. Idrott Utan Gränsers ledare är trovärdiga förebilder för barnen och bygger starka relationer till kidsen. De har ofta en liknande bakgrund som barnen och har lyckats inom sin idrott.
Vi jobbar mest intensivt där vi behövs mest
Vi prioriterar att arbeta i de skolor där vi behövs som mest, i utsatta områden och där barnen inte når kunskapsmålen. Där arbetar våra ledare också fler timmar med varje klass, eftersom vi ser att arbetet skapar starka resultat.