Inför Lund med den blivande försvarsgeneralen Gabriel
2019-03-21 15:21
Till sista seriematchen är det Gabriel Max-Johansen som är matchens profil. Gabriel är nästa unga spelare i ordningen som gjort avtryck under sin första säsong tillgänglig för seniorspel. Arlövspågen har visat framfötterna i det defensiva spelet och spelar väldigt moget för sina nyss 17 år fyllda. In och läs mer om vad Gabriel själv ser som sina styrkor på plan, hur vi ska täta till defensiven och om vad han kommer hitta på när det blir mindre innebandy och mer fritid.
Precis som flera andra i truppen gör du din första säsong med seniorspel. På planen har vi fått lära känna dig som en defensivt stark back. Vad ser du själv som dina styrkor som innebandyspelare och vad anser du att du behöver utveckla?
-Jag ser mina styrkor i att jag är en snabb och defensivt stark back. Jag har även en bra spelförståelse och gillar närkamper där man får smälla på lite extra. Det är ju alltid kul när motståndaren hamnar på golvet. Som back behöver jag utveckla mina offensiva sidor. Jag måste komma upp mer i anfall och gå på mer avslut i bra lägen. Jag tror jag har varit mer defensiv denna säsongen för jag spelar seniorbandy och har därför inte velat gå upp så mycket i anfall och själv avancera uppåt.

Vi har säkrat en femteplats i serien. Tycker du att det är en rimlig och rättvis placering sett till våra prestationer och våra motståndarlag?
-Jag tycker vi hade kunnat nå en bättre placering om vi hade spelat som vi gjorde innan jul, efter jul har vi spelat mer slarvigt och därför förlorat poäng. Men överlag tycker jag att vi ska vara nöjda med vår placering men man ska alltid sikta på att bli bättre. Därför hoppas jag att vi presterar i kvalet för att sedan göra en ännu bättre säsong nästa gång. Vi har förlorat poäng mot lag som vi ska ha vunnit mot och det känns lite surt nu när man inser att dem poängen hade varit viktiga för oss för en bättre placering.

Det har blivit många mål i båda riktningarna på slutet. Att det blir mål framåt är såklart positivt men vad anser du vi behöver göra för att täta till defensiven?
-Vår defensiv har blivit sämre mot slutet tycker jag och jag tror det beror på att vi har trott att vi kanske är bättre än vad vi är och därför inte gjort vårt bästa i vissa situationer. Vi måste därför vara mer fokuserade och noggranna i vårt försvar för att det inte ska skapas ytor för motståndarna. Hårt jobb och fokus kommer resultera i bättre försvar i kvalet.

På lördag spelar vi sista seriematchen vilket är borta mot IBK Lund. Vad tror du det blir för match?
-Jag tror det blir en jämn och händelserik match. Förra matchen mot dem förlora vi med 3 bollar om jag inte minns fel och vi var inte utspelade då. Så jag tror vi har en bra chans att ta 1 om inte 3 poäng på lördag. Lund några spelare som är vassa individuellt, Elvis Holm är en av dem farligare spelarna som vi måste ha koll på som jag tror kan bli farlig. Men gör vi en bra och stabil laginsats kommer vi gå vinnande ur striden tror jag.

Innebandysäsongen närmar sig sitt slut. Vad kommer du göra på din fritid när det blir lite mindre innebandy?
-Nu när säsongen börjar närma sig sitt slut och vi inte kommer ha matcher kommer nog tiden läggas på att vara med kompisar men även en del framför PS4. Sen kommer jag förstås bara ta det lugnt. Fotbollssäsongen närmar sig även så jag kommer lägga tid där också. Så förmodligen kommer jag ha mer tid till att kolla på MFF, jag har årskort så alla hemmamatcher kommer jag se men nu när jag får mer tid när bandyn inte är lika aktiv kommer jag nog dra på någon bortamatch också.

Tack till Gabriel för svaren. På lördag avslutar vi grundserien borta mot IBK Lund i ISLK-hallen 15.00, ses där.