Inför Genarp med tvåvägsspelaren Flike
2019-03-09 21:01
Till morgondagens match mot Genarp har Felix Flike utsetts till matchens profil. Stockholmaren Flike gör sin tredje säsong för Malmö FBC och har under säsongen levererat matcher på en jämn, hög nivå. På planen löser han de flesta roller men kommer kanske allra mest till sin rätt som tvåvägsspelande center då han får blanda defensiv placeringssäkerhet med offensiv finurlighet. Trots flera olika skavanker under vårvintern står han åter redo i startblocken inför söndagens drabbning. In och läs mer om dessa skavanker, Flikes vardag bortom innebandyn samt om vem i laget han vill ge lite extra cred.
Du har dragits med lite skavanker under våren, även om du oftast kommit till spel. Berätta lite om vad det varit för problem samt hur kroppen mår i nuläget.
-Har vart en kombination av förslitningsskador och sånt som kan uppstå under match i närkamper. Främst haft problem med ena axeln och handlederna och var/är ganska kass på att känna av hur kroppen mår vilket inte gör det bättre. I nuläget är detta jobbigare i vardagen än under match och träning då allt fokus ligger på att vinna på planen.

Till vardags gör du din avslutande termin på Malmö Universitet och jobbar även tillsammans med Red Bull, berätta lite om studierna och övriga projekt.
-Läser IT och ekonomi på universitetet och skriver just nu på examensarbete om hur dataanalys av spelare används i fotbollsklubbar. Vid sidan av det jobbar jag med eventsponsring och marknadsföring på Red Bull och DJ:ar då och då.

Senaste matchen mot Tygelsjö blev en riktig nagelbitare. Hur upplevde du matchen för laget respektive för egen del?
-Kändes ärligt talat aldrig speciellt farligt. Tycker vi hade bra kontroll på dom hela matchen. Missar lite för mycket lägen men när vi trycker på extra i slutet har dom inget att sätta emot. Min egen insats kändes stabil, varken mer eller mindre. Vill alltid försöka bidra mer både defensivt och offensivt men så länge vi vinner och jag är delaktig i segern i någon mån får jag vara nöjd.

Imorgon söndag är det Genarp vi ska ta oss an på bortaplan. Hur går tankarna inför det mötet?
-Ska bli jäkligt kul att spela. Vi har en bra känsla i truppen och fortsätter vi bara pusha varandra så vi kommer upp i någorlunda nivå så ska Genarp inte ha en chans.

Om du får chansen att lyfta fram en spelare i laget som är lite underskattad alternativt inte alltid får den cred han förtjänar, vem väljer du då och varför?
-Känns överlag som att vi är ganska bra på att lyfta varandra inom laget. Men om jag ska nämna några har juniorerna som kommit upp verkligen varit ett tillskott, framför allt ju längre säsongen gått då de tar för sig mer och mer. Annars vill jag slå ett slag för Simon som har gjort ett riktigt bra jobb som spelande tränare under säsongen. En svår uppgift som han löst väldigt bra!

Tack till Flike för de svaren. Imorgon söndag 15.00 gästar vi Genarps Idrottshall, ses där!