Inför Finn med skadecomebackande Liam
2019-01-10 14:18
Till helgens omstart av serien är Liam Rundquist Hylén glädjande nog tillbaka i matchtruppen. En knäskada har hållit Liam borta från spel sedan omgång två av serien, men nu är det alltså dags för comeback. För motståndet står IBK Finn, ett lag vi förlorade mot i premiären med Liam i mål. Nu är vi ute efter revansch och en bra start på andra halvan av serien. In och läs mer om vad Liam säger om sitt skadeuppehåll, motståndarlaget Finn och vem i det egna laget som gjort intryck på honom hittills under säsongen.
Du är tillbaka i matchtruppen för första gången sedan Lommamatchen den 13 oktober. Berätta om den skada som hållit dig borta och hur det har varit att följa laget ifrån sidan.
-Det var varit tungt att inte kunna vara med laget och bara kunna sitta på bänken och titta på. Surt särskilt när det går sämre och man känner att man inte kan ändra något själv.

Vi som känner dig vet att du är en ung målvakt med stor potential. Vad känner du själv är dina största styrkor i målet?
-Jag vet nog inte om jag kan säga att jag är extra bra på något. Jag tycker nog att jag är medel på det mesta. Ska jag hitta något som jag är bättre på så är det väl att jag är rätt lång och kan täcka stora delar av målet lätt.

Senast vi mötte Finn var det du som stod i mål. Vad minns du från den matchen?
-Vad jag kommer ihåg så hade vi inte riktigt hittat varandra i laget så det blev inte en så bra match. Mycket mer slarv än senare matcher.

Vad tror du om mötet på lördag? Hur går det och vad blir avgörande?
-Vi ska absolut inte underskatta dom. Det kommer bli en riktigt svår match och kommer krävas allt om vi ska ha en chans.

Vårt nykomponerade H3-lag har satt sig allt bättre under säsongens gång. Vad eller vem i laget tycker du har överraskat mest i positiv bemärkelse?
-Det är svårt att just säga en spelare. Alla tycker jag har visat så mycket framsteg under säsongen. Kan ge ett exempel på dom som jag kan komma på. Walter kommer in som ny i laget och börjar visa framsteg direkt. Visar att man kan lita på att han rensar bort både spelare och boll, innan dom når målet.

Tack till Liam för de svaren. För den som vill se laget ta sig an IBK Finn så är det Tunahallen i Lund 13.30 på lördag som gäller!