Herr U - Division 3

Inför Cimrishamn med förstärkningen Skans
2018-12-06 11:48
Bortamatch i Simrishamn på söndag och denna gång är det Johannes Skans som fått äran att vara matchens profil och svara på några frågor. Skans som spelat med laget de senaste säsongerna blev inför den nuvarande uppflyttad till A-truppen och var ursprungligen inte tilltänkt till spel i H3. En skada på truppens ena målvakt Liam ändrade dock på de planerna och Skans har fått göra ett par framträdanden med oss. In och läs mer om hur Skans ser på detta, vilka roller han intar i A-truppen respektive H3-truppen samt vad han har för styrkor som utespelare(!).
Inför den här säsongen blev du uppflyttad till A-truppen. Hur har det varit och vad har det gett dig som innebandymålvakt och person?
-Att bli uppflyttad har varit fantastiskt. Det är klart något som utvecklar en på många sätt. Det är en trupp med schyssta och extremt duktiga spelare som hjälper och utvecklar varandra. Det är ett annat tempo på träningarna där det hela tiden händer mycket men det gör bara träningarna roligare. Jag skulle säga att det höga tempot har gett mig en bättre spelförståelse och jag har absolut blivit tvungen att förbättra min positionering i målet.

Under säsongen har det för din del blivit tävlingsmatcher i JAS och sedan även i H3 då Liam skadade sig. I division 3 har det hittills blivit två matcher, hur har de varit?
-Det har varit två väldigt roliga matcher. Det har varit kul att få komma tillbaks till lite nya spelare samt många av de spelarna jag tränade och spelade med förra året. Sen har det ju blivit två vinster vilket bara har gjort det roligare. Det är dessutom en väldigt jämn serie vi spelar i. Det gör varje match väldigt viktig det får hela laget att visa sina bästa sidor och alltid göra sitt bästa.

I år är du ensam om att vara med i både A-truppen och H3-truppen kontinuerligt. Vilken roll intar du i A-truppen och hur skiljer den sig ifrån den roll du tar när du är med i H3?
-Jag skulle säga att rollerna jag tagit skiljer sig lite i de två lagen. Jag har spelat med U-laget betydligt längre. Jag har därför lite fått chansen att växa till mig in i en roll. Många i U-laget var med och spelade då jag gjorde min första seniormatch och liknande. Jag har känt U-lagspelarna längre och på så sätt vågar jag kanske ta lite mer plats med dem. Jag är relativt ny i A-laget jag har bara varit med sen i våras. Man kan säga att jag är lite tystare i den truppen. Det blir ofta så när man kommer in i en ny grupp. Där de pratglada och så redan tagit sina roller. När man då kommer in som ny så får man lära sig allas roller först innan man kan lära sig vilka roller som är lediga.

På söndag väntar bortamatch mot FC Cimrishamn, vad tror och hoppas du på i den matchen?
- Jag tror och hoppas så klart på vinst. FC Cimrishamn är väldigt effektiva framåt vilket kommer bli roligt. Jag tror det kommer bli en match där vi måste komma laddade. Hela laget kommer behöva vara på topp. FC Cimrishamn har de två senaste matcherna förlorat med uddamålet så de kommer verkligen vara revanschsugna på söndag. Men så länge vi gör som vi ska så ska vi kunna ta tre poäng till helgen.

Träningar gör du sällan med vår grupp och om det sker så gör du det helst som utespelare. Vilka styrkor har du egentligen som utespelare?
-Det är nog många som frågat sig den frågan inkluderat jag själv. Men man kan väl säga som så att jag är en spelare som alltid kommer till träningarna och gör mitt bästa, spelar ingen roll vilken position jag spelar på. Att få träna utespelare lite då och då är ju en ny typ av träning där jag får träna lite extra kondition och liknande. Mina styrkor är få men med lite tur så kan jag få iväg ett och annat bra skott eller passning.

Tack Skans för de intressanta svaren. På söndag 14.00 tar vi oss alltså an Cimrishamn på bortaplan i Jonebergshallen, vilket också blir 2018 års sista bortamatch. Vi har revansch att utkräva sedan träningsmatchen i höstas och hemmalaget kommer likt Skans var inne på också vara taggade efter uddamålsförluster. En högintressant match helt enkelt!

Årets första seger!2019-10-24 21:36
H3-galan 20192019-05-24 10:21