Dam U - Division 1

Petra har längtat till Malmö i många år, nu är hon här!
2017-01-25 12:38
Foto: FBC Liberec

För ett antal år sedan fick vi på försäsongen besök av tjeckiska U19-landslaget. En av spelarna i laget kontaktade efter resan oss för att undersöka möjligheterna att lägga ett gymnasieår i Malmö. Det gick inte att fixa den gången, på grund av ett stelbent svenskt skolsystem, men sedan dess har kontakten funnits och vi har bara väntat på att rätt tillfälle skall uppstå.

Nu är det dags! Petra har gått ut gymnasiet, samtidigt som hon parallellt studerat svenska (även om hon väljer att svara på engelska på denna första intervju). Universitetsstudier ger helt andra möjligheter att spendera några år utomlands och Petra har anlänt till Malmö sedan någon vecka tillbaka!

Äntligen får vi väl säga! Hur länge har du planerat för denna flytt?

It’s been approximately four or five years since my first visit of Malmö. At the age of 15 I intended to go there for a year of my studies, but unfortunately I had to remain patient and wait a little longer.

Vad är anledningen till att du tagit dig till Malmö och hur länge planerar du att stanna?

We spent 10 days in Sweden with the WU19 Czech national team back then. I realized that there is a great gap between the Czech and the Swedish league and I wanted to improve myself and fulfill my ambitions. I intend to stay there at least for my studies.

Du börjar din svenska karriär i vårt Dam U och har gjort succe i två matcher, hur ser du på din start?

Actually, this is my first time in many years playing forward. At first I had a couple of hard trainings because of that, but I’m getting used to it faster and faster. Fortunately, I was able to score in the important moments and I am very grateful for that, the girls are a big support!

I helgen blev det vinst mot Lund Elit i tabelltoppen, vad tyckte du om matchen?

The match was very tough, despite the fact they were only nine players. It wasn’t easy, but we proved we can fight together and for the first time this year it was us who won against Lund Elit. We had plenty of chances to score during the first and second period, but we were able to score later, in the last two minutes of the match. It was the feeling of joy right after the match that I like the most.

Om några dagar är det dags för Malmöderby mot Malmhaug, vad är känslan i laget inför den matchen?

We are looking forward to it, it will be a great match. Despite the fact we are all playing in the same city, for sure we’ll do our best to win and to be successful!

Vilka tre saker är viktigast för att få rätt resultat med oss från matchen på Torsdag?

Teamwork, concentration, calmness on the ball

Tack Petra, stort välkommen till Malmö och lycka till i derbyt!

Petra startar alltså sin svenska innebandykarriär i vårt U-lag, men med hennes tålamod och vilja att utvecklas är hon en av flera talanger i laget som har potential att spela i vårt A-lag i framtiden!

Vi passar också på att tacka FBC Liberec för samarbetet i samband med övergången.

/Mats-Ola