Inför Willands med lagledare Bengt
2019-04-09 15:02
Till kvalmatch två har lagledare Bengt Syrén fått chansen att vara den som får sticka ut hakan och svara på några frågor. Bengt har under säsongen verkat som tränare och lagledare för såväl H3 som P16 och lagt ett x antal timmar i Kirseberg och andra hallar runtom i Skåne. Med vetskapen om att han dessutom dömer innebandy är det svårt att inte imponeras. Som lagledare för H3 är Bengt ovärderlig med sin erfarenhet och kunskap samt som ständigt närvarande extra hand, oavsett vilket behovet är. In och läs om vad Bengt säger om kvalmatcherna, säsongens verksamhet ur ett helikopterperspektiv samt vem av sönerna som egentligen är långsammast.
Under säsongen har du varit aktiv som tränare och lagledare i H3 och P16. Om du zoomar ut och ser på verksamheten ur ett större perspektiv, vad ser du då som allra mest positivt med säsongen?
-Viktigt att bygga gemenskap mellan H3 och P16 truppen för framtiden. Här finns både elit och bredd. Viktigt att hitta ett träningsupplägg till nästa säsong där alla kan känna sig hemma.

Din roll som tränare och lagledare för med sig många olika typer av uppgifter, vad gillar du framförallt att bidra med?
-Att kunna bidra till att spelare utvecklas både som spelare men även skolas in i ett föreningsliv. Jobba långsiktigt och inte bara se kortsiktiga resultat.

I vår första kvalmatch spelade vi 6-6 mot Bjärred, vad har du för tankar om den matchen såhär i efterhand?
-Vi mötte ett duktigt och rutinerat Bjärred. Tyckte att vi förutom inledningen hade kontroll på matchen fram till vi gör 5-2. Med facit i hand borde vi grisat av andra perioden men istället blev vi övermodiga och släppte på koncentrationen. Helt plötsligt står det 5-6 på tavlan. Att vi lyckas kvittera kändes befriande men tyvärr kan sista minuten i andra perioden ställa till det för oss i förlängningen i kvalet.

Ikväll åker vi upp till Kristianstad för kvalmatch två. Willands H4 står för motståndet, vad tror du det blir för match och hur slutar det?
-Två lag som båda måste vinna för att spela H3 nästa år. Jag hoppas vi är noggranna i allt vi gör och sätter fart på bollen. Vi vet att vi kan spela bra innebandy och jag räknar med att vi levererar 60 min rätt inställning med start kl 20.00 ikväll.

Under veckokvällarna avslutar vi våra träningar ganska sent och det är allmänt känt att dina söner Oskar och Erik inte är de snabbaste på att bli färdiga när du står och väntar. Vem av dem är det egentligen som du får vänta på allra mest?
-Har man två fd målvakter i fotbollen till söner vet man att det tar tid att bli färdig. Gäller det att komma till träningen är Erik snabbast. När vi andra går ut till bilen går Oskar ner i källaren först för att hämta sina träningskläder. Att komma ut från Kirsebergshallen sist är en tålamodsprövande stund. Tror att de jäklas med mig! Drömmer om att båda två kan vara snabbt ut från omklädningsrummet samma träning. Snart jul så får skriva det på önskelistan igen....

Tack Bengt för de svaren!