Herr U - Division 3

Plats:Genarps Idrottshall
Serie:Herrar Div 3 Södra Skåne   Tabell >>
Samling:14:00, Genarps Idrottshall
Årets målkalas slutade med seger
2019-03-12 11:42
Söndagsmatchen mot Genarp blev en uppvisning i offensiv effektivitet i kombination med slarviga försvar. Resultatet av detta blev vad man brukar kalla öppna spjäll, 17 mål att beskåda för publiken i årets målkalas. Anmärkningsvärt är också att matchen inte innehöll en enda tvåmålsledning för något av lagen. Målen rullade in i jämn takt på båda håll matchen igenom och vi hade all anledning att vara missnöjda med vår defensiva insats. När det gällde som mest på slutet var det dock vi som återigen var starkast och drog det längsta strået. Vår lagkapten för dagen Drahomir fick äran att sätta dit det matchvinnande 8-9-målet med halvminuten kvar. Prestationen hör inte till de bättre vi genomfört under säsongen, men det var såklart att få med sig tre poäng och säkrad kvalplats ändå.
Matchinledningen bör beskrivas som sömnig från vår sida, vi är inte riktigt med utan låter hemmalaget ta kommandot och ledningen. Efter ett par minuter repar vi oss dock från den dåliga starten och jämnar ut spelet. Kvitteringen till 1-1 kommer när Flike håller sig framme på en retur och kan lyfta in bollen förbi målvakten. Perioden innehåller även ett powerplay för hemmalaget som vi reder ut och ett ledningsmål fram till 1-2 på slutet. Trots ledningen är vi i pausen missnöjda med hur det sett ut. Vi är framförallt lite för slarviga med bollen och Genarp kommer förbi oss lite för enkelt.

Andra perioden blir tyvärr inte bättre utan snarare sämre. Vi går runt på tre formationer som alla skapar gott om målchanser framåt. Det som möjligen blir lidande är den defensiva organisationen där många spelare upplever att det är svårt att komma in i matchen när man spelar vart tredje byte. Genarp kvitterar och gör 3-2 innan Tage på allvar presenterar sig själv i matchen genom att trampa in från hörnet och trycka upp 3-3 i första krysset. Tyvärr fortsätter vi vara lite virriga i defensiven och bjuda våra motståndare på lite för mycket. Genarp gör 4-3 och får därefter chansen i powerplay, en halvminut in i det drar de dock på sig en tvåa själva och det blir spel fyra mot fyra. Det hela mynnar ut i ett powerplay på en halvminut för oss där Jonatan trycker in 4-4 efter en mindre brottningsmatch i slottet, detta med två sekunder kvar i numerärt överläge. Med lite luft under vingarna sätter även undertecknad 4-5 efter ett bra frislag från hörn. Avslutningen på perioden blir dock sämre varpå Genarp gör två mål fram till 6-5. Perioden slutar 5-3 till hemmalaget och känslan är att vi är oorganiserade och släpper in för enkla mål.

Tredje perioden börjar med att Tage håller sig framme och sätter dit sitt andra mål för dagen. Några minuter därpå tacklas Ale tufft snett bakom eget mål och huvudet får ta smällen. Vi inser snabbt att Ale inte kommer spela mer under matchen. Eventuellt rör det sig om en hjärnskakning, vi hoppas såklart på att snart få se Ale återställd på planen igen. Domarna valde att bestraffa tacklingen med en utvisning på fem minuter, ett bra läge för oss att återta kommandot i matchen. Tyvärr är undertecknad klantigt nog lite för het på gröten och drar på sig en tvåa för felaktigt avstånd direkt. Efter fyra mot fyra två minuter får vi chansen med en man mer i tre minuter. Jag revanscherar mig och sätter dit 6-7 på en bra pass från Jonatan. Tredje perioden är vi generellt sett lite bättre defensivt men under pågående powerplay vinner Genarp boll och kan spela sig fram till ett friläge varpå 7-7 sitter. Där är vi återigen lite för passiva och bolltittande. Hemmalagets utvisning på fem minuter slutar därmed bara 1-1. Matchslutet närmar sig och med 14.31 på matchuret fullbordar Tage sitt hattrick, ett mål som hängde i luften för Tage som hade ett friläge  strax därförinnan. Glädjen blir dock kortvarig när Genarp 20 sekunder senare kvitterar till 8-8 mot ett försvar som återigen är lite passivt. Med tre minuter kvar tar vi time out och sätter upp en plan för matchavslutningen. Båda lagen går för segermålet, för Genarp var segern ett måste för att chansen till kval skulle kvarstå. Mot det offensivt satsande hemmalaget kan vi kontra, tre mot en på mittplan blir till två mot noll där lagkapten Draho inte gör några misstag på Jonatans pass, 8-9. Genarp tar time out och har 27 sekunder att jobba med. Något mer mål blir det dock inte och vi kan pusta ut efter en spännande match.

Skans var med som coach i Genarp och fick som innehavare av brillorna välja dess nästa bärare. Valet föll på tremålsskytten Tage som gjorde en riktigt stark insats.
Målskyttar: Tage Jönsson (3), Simon Löf (3), Felix Flike, Jonatan Petersson, Drahomir Mach.

Segern innebär att vi säkrade en kvalplats som antingen femma eller sexa. Teoretiskt sett kan vi fortfarande nå en fjärdeplats, men att hämta in sex poäng och 21 mål på Finn de sista två omgångarna kan vi inte räkna med. Kvalet kommer spelas i två fyrlagsgrupper med 5orna och 6orna från Division 3 Södra och Norra samt 1orna och 2orna från Division 4 Södra och Norra. Hur många Division 3-platser vi gör upp om bestäms av hur många skånska lag som trillar ur och går upp i Division 1. Att bli femma i Division 3 ger två hemmamatcher i kvalet, vilket bör ses som fördelaktigt. Vi har chansen att säkra en femteplats på fredag när Cimrishamn kommer på besök. Cimrishamn ligger sexa i nuläget och är det enda laget som kan hota vår femteplats, rafflande möte att vänta på fredag alltså.

Laget:
Anton Hultman