Inför Stanstad med vicekapten Drahomir
2018-11-08 13:24
Inför fredagens match är det Drahomir som delar med sig av sina tankar. Drahomir som har tjeckiskt ursprung gör sin andra säsong för Malmö FBC och har snabbt blivit populär i laget för sina insatser på planen och för sin personlighet i stort. In och läs mer om hur han ser på sig själv som innebandyspelare, vad han gjorde under den matchlediga helgen och vad han gör till vardags när han inte spelar innebandy.
Du har blivit utsedd till vice lagkapten den här säsongen och bar bindeln senaste matchen i Henriks frånvaro. Hur känner du kring detta?
-Jag blev faktiskt lite förvånad att jag blev utsedd som vice lagkapten och det gör mig verkligen glad att andra lagkompisar tror att jag kan representera laget! Jag måste säga att det inte var lätt att ersätta Henke som kapten i den sista matchen eftersom han är den bästa på att peppa och säga de passande orden när det behövs. Vi tog alla tre poäng i alla fall och det är det som räknas.

Vi som spelar med dig känner dig som en mångsidig spelare som löser det mesta, men vad anser du själv är dina största styrkor som innebandyspelare?
-Jag tror att min största styrka är att jag alltid vill göra mitt bästa och bidra till att vinna matchen och är villig att anpassa min roll så att jag passar ihop med laget och situationen. Mina största styrkor när jag spelade i Tjeckien var att jag var väldigt snabb och var duktig på att göra många mål. Jag måste erkänna att jag är lite besviken på att jag inte är så produktiv och har hittills inte levererat så mycket i Malmö FBC. Men samtidigt hoppas jag att toppformen kommer snart.

Det var matchledigt förra helgen, vad gjorde du då?
-Jag hade en riktig fin helg men min älskade fru. Vi gillar road trips och god mat så vi gjorde båda. Vi åkte till Småland och övernattade i ett fint, fint villahotell i Gemla nära Växjö. Vi åt härlig mat, njöt av den underbara Småländska naturen och hade tid att vara tillsammans vilket är väldigt viktigt och speciellt för oss.

Imorgon fredag möter vi Stanstad, vad tror du om den matchen?
-Jag vet inte så mycket om vår motståndare men jag är ganska säker på att det blir en tight match med inte så många mål. Det blir jätteviktigt att vara disciplinerade, hålla oss till matchplanen och inte få onödiga utvisningar. Det blir egentligen en match om 6 poäng i och med att vi har 6 och Stanstad 3 poäng i tabellen så är det extra viktigt att ta segern och äntligen vinna på hemmaplan. Det blir 5-3 och Oskar Syrén kommer att göra det avgörande målet.

Till vardags har du ett par intressanta saker du arbetar med, du driver dessutom en Facebooksida. Vill du berätta lite om dina olika projekt och göra lite reklam för dig själv?
-Mycket är på gång just nu men jag tror att du syftar på min sida som handlar om svenska. När jag träffade min fru så ville jag visa henne att det är viktigt för mig att lära känna hennes kultur och språk, så jag började med MySwedish. Jag har byggt upp min egna hemsida myswedish.net och har även skapat en Facebooksida som har mer än 1200 följare från hela världen. Allt på sidorna handlar om svenska och Sverige. Jag tror att det är det bästa sättet att lära sig språket. Jag har även en stor hobby - grafisk design med fokus på logo design och branding för det mesta. Jag har startat eget i Sverige och bedriver min lilla designfirma i Malmö. Kika gärna på postebymach.com för att få lite mer förståelse för vad jag sysslar med när jag inte spelar bandy.
Jag vill också passa på att tacka alla lagkompisar, tränare och Malmö FBC som har gjort att jag känner mig välkommen från dag ett.  Jag är glad över att ha fått möjligheten att få vara en del av verksamheten och  att fortsätta med innebandyn här i Sverige. Nu är det dags att ladda inför den kommande matchen!

Tack till Draho för att vi fick lära känna dig ännu lite bättre. Missa inte matchen imorgon där det avgörs om Drahomir och laget får med sig en efterlängtad hemmaseger eller inte. Kirsebergs sporthall 19.30.