HJ18

P05-06 på Gothia Cup 2018
2018-01-09 07:41
Trettonhelgen (torsdag-söndag) åkte vi med laget på vår första Gothia Cup och upplevde ett roligt och spännande äventyr på många plan.
Vi började Torsdag morgon med att ta bussen från Kriseberg 5:30. Bussresan gick bra och vi checkade in på en skola jämte Hvitfeltska Gymnasiet centralt i Göteborg för att sedan åka ut till första matchen som spelades i ÖHK hallen nära Frölunda.
Vi mötte först Gransholms IF och sedan Landvetter IBK, båda lagen visade sig vara ett par storlekar bättre än oss och vi förlorade med 15-0 och 12-0. Kvällen avslutades med middag och duschning på Hvitfeltska.
På fredagen hade vi tre matcher på schemat mot Sleivik (från Norge), Träslövsläge IF samt Mölndal IBF. Första matchen mot norrmännen var jämn och vi borde nog vunnit den matchen, tyvärr så fick vi inte till spelet och med ett par misstag i försvarsspelet gjorde att de kunde vinna med 3-2. Den förlusten sved lite men vi tog nya tag mot Träslövsläge i Frölunda Kulturhus efter lunch. Förlust även där men vi blir bättre och bättre. 9-0 var lite för stora siffror men vi straffas snabbt när vi inte är aggressiva nog i försvarsspelet.
Kvällens match var mot Mölndal (sedan gick och vann B slutspelet) började bra och vi hittade rätt i försvarsspelet direkt, vi låg under med 2-0 efter första men tappar sedan i andra när vi börjar rotera spelare. Matchen slutade med en 12-0 förlust och det var många som deppade.
Lördagen började tidigt med att klockan ringde 5:45, ljuset tändes i klassrummet där vi sov och det spelades en trevlig göteborgsdänga i högtalaren. Efter frukost åkte vi ut till Valhalla jämte Scandinavium för B-slutspel mot CL98IC klockan 8:00. Vi gör en bra match och spelar jämt med dem, tyvärr så lyckas vi inte få in några mål samtidigt som de får göra några skitmål. Förlust även här och vi är utslagna ur turneringen.
Nu ändrade vi fokus och gick till Valhalla för att kolla på innebandyprylar, testa bollar och klubbor samt även ta några selfies med en innebandyYoutubekändis (?!).
Efter lunch så gjorde vi en turné för att heja och sjunga när de äldre pojklagen (P02 och P03) spelade spännande slutspelsmatcher.
Söndagen var resdag hem till Malmö igen.

För att summera Gothia Cup 2018 för vårt lag så har vi lärt oss mycket om innebandy och vad som krävs för att spela på samma nivå som de andra lagen. Vi hade ett lag som var mixat med killar som spelar seriespel samt killar från poolspelet och det var en utmaning att få alla att styra åt samma håll.
Om vi lämnar innebandy delen av detta äventyr så har pojkarna haft väldigt roligt mellan matcherna, vi har åkt mycket spårvagn, de har fått lära sig att respektera varandra och framför allt knutit nya kompisband och erfarenheter. Det har även inneburit allt från tidig bussåkning till att ta ansvar och hålla ordning på sig själv och sina saker samt umgås och ta hand om varandra i laget men även äta, klä sig och duscha.
För oss ledare så har det varit otroligt roligt att umgås med pojkarna och lära känna dem lite utanför innebandyplanen, de har skött sig väldigt bra hela tiden och det var väl bara när det var dax att släckas och sova som vi fick säga till att de skulle lugna sig lite :)

Från oss alla till er alla en riktigt go fortsättning på 2018 och vårens innebandy utmaningar

/Martin och Magnus