Dam U - Division 1

Sammenfattning av 2016-2017 Dam U
2017-03-08 12:34
Säsongen är slut för Dam U. 22 matcher har spelats och Dam Div 1 Skåne är därmed över för denna säsong.

Dam U slutade fyra i serien, med en stark avslutning med sex raka vinster. Serievinnare blev IBK Lund Elit med imponerande 59 poäng. De förlorade bara 7 poäng under säsongen och tre av dessa mot Dam U! Vi gratulerar IBK Lund Elit och önskar lycka till i Kvalet till Allsvenskan. Det är välförtjänt!

Ser man på säsongen för Dam U var det en tuff start med bara en vinst på sex matcher. Det var en mentalt svår tid och länge såg det inte ut som att laget kunde hitta en lösning. Men mitt i första halvan av säsongen lyckades laget hitta vägen till målet igen, stabiliserade sig och började vinna matcher. Laget satte upp som mål att sluta i övre halvan innan serien vände, vilket man lyckades med. Laget har många spelare med ambitioner och man märkte att de ville mer, så segarståget fortsatte. Andra halvan av säsongen innebar 8 vinster matcher, en oavgjord och endast två förluster.

Detta innebär att laget har gjort sin bästa säsong någonsin, med 13 vinster, 43 poäng och en positiv målskillnad på 38 mål (119/81)! Ett resultat som visar att det finns en stor potential i laget för framtiden.

Under säsongen har det varit många stora prestationer av alla spelare, men det är särskilt gemensamheten och viljan till att vinna som ett lag som har gjort att man nu hamnat fyra i serien. Tuffa matcher har vunnits på bortaplan med hjälp av en starkare mentalitet.

Dam U’s roll är primärt att utveckla spelare till Dam A. I år har mixen av rutinerade spelare och juniorer varit jättebra och de yngre tjejer har tagit stora steg fram och fler av tjejerna har varit med på Dam A’s träningar under säsongen. Detta visar att om man har ambitioner att utvecklas och har som mål att spela SSL är Malmö FBC Dam U rätt lag att välja på vägen dit.

//Charles