Dam A - Svenska Superligan

Damerna förstärker i ledarstaben
2017-07-06 11:41
Kvinnliga ledare i staberna för våra sportlag är något som tyvärr har lyst med sin frånvaro de senaste åren. Vi är därför extra glada och stolta för att vi nu har klart med inte bara en utan två tjejer i staben för Dam A. Vi välkomnar Lisa och Fifi till Malmö FBC!

Det är en förstärkning i minst sagt dubbel bemärkelse, då det här är två tjejer som inte är skygga för att ta i och där hårdträning ligger dem varmt om hjärtat. För att vi ska lära Lisa och Fifi lite mer har hemsidan ställt några frågor.

Hej Lisa & Fifi och varmt välkomna till Malmö FBC! Eftersom ni kanske inte är så kända av innebandyfamiljen så är ju en liten presentation på sin plats!

Lisa: Hej och tack! Jag är 28 år gammal och bor i Malmö med min sambo och tre bonusbarn. Jag pluggar till fysioterapeut i Lund, och har som plan att fortsätta jobba med idrott på ett eller annat sätt när jag är färdig med min utbildning. Jag har själv tränat och tävlat i crossfit de senaste fem åren, och jag älskar riktigt hård och sjukt svettig träning! Crossfit hittade jag till efter ett tags harvande på gymmet, och till gymmet i sin tur hittade jag efter att jag lagt en tävlingskarriär på hästryggen på hyllan. Jag jobbar som coach i en crossfitbox i Malmö och jag jobbar även på rättspsyk, där jag hjälper patienterna med träning.

Fifi: Hej och tack! Jag är 23 år, jobbar heltid på Bring citymail till vardags. Är utbildad massör som jag håller igång på fritiden och nu även här i Malmö FBC. Är helt såld på crossfit vilket jag hållt på med i drygt tre år nu på Crossfit Sydkusten i Trelleborg, där jag även coachar några dagar i veckan och hjälper till allmänt. Tränar minst fem dagar i veckan, gärna fler pass om tiden räcker till med sikte på att kunna tävla ännu mer och bättre än jag redan gör. Innan crossfit tränade och tävlade jag i friidrott i 10 år, främst inriktad på löpning (200/400 och längre) samt spjut. Så har mycket med mig från den tiden också.

Och vad är det ni ska fokusera på i Malmö FBC Dam A?

Lisa: Vi ska tillsammans se till att de blir starkare, snabbare, uthålligare och rörligare. Mitt fokus nu i början ligger framförallt på att förbättra deras teknik och självförtroende vad gäller styrketräningen. Jag ska sätta en grund för att senare kunna individanpassa deras fysträning för att optimera deras prestation på planen.

Fifi: Jag ska framförallt hjälpa till med massagebehandlingar där det behövs, rörlighet och stretch samt rehab/prehab. Kommer även samarbeta med Lisa en del med de individuella passen.

Hur kommer ni i kontakt med klubben från första början?

Lisa: Det var en tjej som tränar hos oss i boxen som kände någon som kände Joon som hade fått nys om att ni letade efter någon där jag tycktes passa in på beskrivningen av personen ni sökte!

Fifi: Genom en gemensam vän jag och Joon har nere på Sydkusten.

Så här lite drygt två veckor in i försäsongen, vad är era intryck av tjejerna?

Lisa: Det verkar vara ett superhärligt och väldigt arbetsvilligt gäng. De tar sig an nya uppgifter med nyfikenhet och envishet och jag ser fram emot att följa deras fortsatta utveckling, och jag tycker att det redan hänt mycket på bara ett par veckor. Det ser ljust ut för tjejerna!

Fifi: De har så mycket kvar att få ut av sin träning! Superroligt att ha ett helt gäng som är villiga att lyssna, lära och bli bättre ihop. Ser fram emot att se vad vi kan göra för dem med funktionell och hård styrketräning. Förhoppningsvis är det ett helare och fysiskt stabilare lag när säsongen börjar igen!

Även klubben ser fram emot att se resultatet av Fifi och Lisas arbete när SSL-säsongen drar igång igen i september.  Varmt välkomna till Malmö FBC och innebandyns värld!

Förlust i kvartsfinal 32018-03-26 23:21
Förlust i kvartsfinal 22018-03-25 22:39